Am fost plăcut impresionați de primele două zile și aici
mă refer la calitatea informațiilor oferite dar și la calitatea celor trei
specialiști care au venit în fața noastră ca să ne vorbească despre modelul
italian de incluzine a copilului cu dizabilități dar și despre cultura și
istoria orașului.
A treia zi de curs a păstrat aceeași calitate a
informațiilor oferite. Alături de noi în această zi am avut-o pe Mariachiara
Canovi, care ne-a vorbit despre dizabilitățile de învățare. Prin dizabilități
de învățare ne referim la dislexie, disgrafie, disortografie (care poate fi
inclusă în disgrafie) și discalculie. Acestea apar la copiii fără întârziere
intelectuală, pe un anumit fond neurologic și care nu pot fi ameliorate fără o interveție terapeutică eficientă.
A fost interesant. Pentru început ne-a captat atenția
printr-o serie de jocuri/ exerciții: fără să ne mișcam capul a trebuit să urmărim doar cu
ochii un capac de pix care zbura foarte elegant prin fața noastră, apoi am
încercat să ne ”împușcăm” între noi. Am aflat ulterior că aceste două jocuri
au rolul de a determina acuitatea vizuală și de a analiza gradul de dezvoltare a musculaturii ochilor.
Pe lângă aceste exerciții simple, se acordă o atenție
deosebită vârstei copilului. În Italia, în ceea ce privește dizabilitățile de
învățare, se începe evaluarea din clasa a III-a, fiind urmărit nivelul
educațional dar și nivelul cognitiv folosindu-se scale standardizate (de ex. Weschler
Scale).
Toate acestea sunt realizate de către neuropsihiatru,
psiholog, profesor, familie și se referă la viteza cu care copilul
citește/scrie, acurateța, gradul de înțelegere, alți indicatori generali. Datele
sunt centralizate într-o serie de măsuri compensatorii/facilități oferite
copilului (mai mult timp alocat pentru citirea/scriere/calcul, accesul la un
calculator, folosirea unui sofware specializat Reader, Leggi per me, etc.).
Partea a doua a zilei a constat în prezentarea metodei
metacognitive. Mai precis cum să învățam eficient, cum să ne structurăm
materialul pentru a avea o mai bună eficiență, cum să folosim hărțile mentale
în activitățile educative cu elevii noștrii. La acestea mai adăugăm niște
strategii de evidențiere a informației precum folosirea diferitelor culori,
utilizarea simbolurilor și a comentariilor dar și îmbinarea cu
diferite tehnici de memorizare precum repetiția, vizualizarea, realizarea de asociații. Toate acestea au contribuit la rețeta pentru o altă zi plină de noi informații cu specific
italian.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu