vineri, 31 octombrie 2014

Ziua a treia exerciții și metacogniție

        Am fost plăcut impresionați de primele două zile și aici mă refer la calitatea informațiilor oferite dar și la calitatea celor trei specialiști care au venit în fața noastră ca să ne vorbească despre modelul italian de incluzine a copilului cu dizabilități dar și despre cultura și istoria orașului.
        A treia zi de curs a păstrat aceeași calitate a informațiilor oferite. Alături de noi în această zi am avut-o pe Mariachiara Canovi, care ne-a vorbit despre dizabilitățile de învățare. Prin dizabilități de învățare ne referim la dislexie, disgrafie, disortografie (care poate fi inclusă în disgrafie) și discalculie. Acestea apar la copiii fără întârziere intelectuală, pe un anumit fond neurologic și care nu pot fi ameliorate fără o interveție terapeutică eficientă.


        A fost interesant. Pentru început ne-a captat atenția printr-o serie de jocuri/ exerciții: fără să ne mișcam capul a trebuit să urmărim doar cu ochii un capac de pix care zbura foarte elegant prin fața noastră, apoi am încercat să ne ”împușcăm” între noi. Am aflat ulterior că aceste două jocuri au rolul de a determina acuitatea vizuală și de a analiza gradul de dezvoltare a musculaturii ochilor.


        Pe lângă aceste exerciții simple, se acordă o atenție deosebită vârstei copilului. În Italia, în ceea ce privește dizabilitățile de învățare, se începe evaluarea din clasa a III-a, fiind urmărit nivelul educațional dar și nivelul cognitiv folosindu-se scale standardizate (de ex. Weschler Scale).
        Toate acestea sunt realizate de către neuropsihiatru, psiholog, profesor, familie și se referă la viteza cu care copilul citește/scrie, acurateța, gradul de înțelegere, alți indicatori generali. Datele sunt centralizate într-o serie de măsuri compensatorii/facilități oferite copilului (mai mult timp alocat pentru citirea/scriere/calcul, accesul la un calculator, folosirea unui sofware specializat Reader, Leggi per me, etc.).


        Partea a doua a zilei a constat în prezentarea metodei metacognitive. Mai precis cum să învățam eficient, cum să ne structurăm materialul pentru a avea o mai bună eficiență, cum să folosim hărțile mentale în activitățile educative cu elevii noștrii. La acestea mai adăugăm niște strategii de evidențiere a informației precum folosirea diferitelor culori, utilizarea simbolurilor și a comentariilor dar și îmbinarea cu diferite tehnici de memorizare precum repetiția, vizualizarea, realizarea de asociații. Toate acestea au contribuit la rețeta pentru o altă zi plină de noi informații cu specific italian.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu