miercuri, 29 octombrie 2014

Ziua a doua cu Graziana Porro

        În prima parte a cursului, Graziana a făcut prezentarea sistemului educațional din Italia (In school: Inclusion steps for children with special needs), un sistem educațional inclusiv total care se practică încă din anul 1973. Modificările legislative din anul 1992 au determinat ca această formă de educație a elevilor cu nevoi speciale să fie una performantă. Copiii cu CES sunt incluși în școlile de masă, în clase normale, nu există școli speciale.
          S-au prezentat pașii prin care elevii cu dizabilități sunt integrați în clase de masă începând de la grădiniță. Strategia de integrare se bazează pe câteva concepte: libertatea copilului (freedom concept), tranziția și conceptul de proiect pentru viață (life concept). Succesul integrării este asigurat de o bună colaborare între: școală, familie, autoritate locală și organizații non-profit. 


         Incluziunea în școala italiană folosește ca resursă importantă grupul de elevi. Colegii copilului cu dizabilități au un rol foarte important în recuperarea și integrarea acestuia. Pregătirea copilului cu nevoi speciale pentru integrarea școlară se face începând cu luna mai a anului de debut în școală. Viitorul elev însoțit de 2-3 elevi din școală și profesorul de educație specială vizitează școala, se familiarizează cu activitățile. Consilierul școlar, împreună cu familia stabilește programul de integrare, alcătuit din pași mici. Familiile celorlați copii sunt informați și consiliați încă din luna septembrie. Principiul de bază care asigură succesul integrării este: Trebuie să vedem în primul plan copilul, nu dizabilitatea.
          Masa de prânz a fost un amestec bogat de gust și aromă: Spaghetti ala tono și Capresiand grill vegetables.
          După prânz ni s-a prezentat un proiect foarte interesant „Life project” ce ne-a impresionat prin ideea îndrăzneață a Universității din Bologna de a implica în administrarea unor afaceri comerciale persoane cu CES (cu autism, sindrom DOWN etc.). Proiectul a fost implementat în sudul Italiei într-o zonă turistică. Profesorii de sprijin aveau rolul de a-i îndruma pe cei din grupul țintă, iar acestora le reveneau sarcinile de a amenaja, întreține și a desfășura activitatea comercială propriu-zisă. Relaționarea cu clienții era una din sarcinile cele mai importante. Un proiect interesant care ne-a provocat la a dezvolta imaginar propriile noastre proiecte pentru integrarea persoanelor cu dizabilități.


          Seara a fost continuată tot în spirit italian cu câte o pizza asortată cu Lambrusco specific zonei Reggio Emilia.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu