În după-amiaza zilei de joi am vizitat Centrul Internațional
Loris Malaguzzi din Reggio Emilia care oferă o deschidere spre viitor pentru
toate vârstele indiferent de cultură, idei, aspirații și imaginație. Centrul
poartă numele renumitului pedagog italian Loris Malaguzzi (29 februarie 1920- 30
ianuarie 1994), fondatorul abordării Reggio Emilia, un sistem de educație care are
la bază aspectele fundamentale ale studiilor marilor psihologi Dewey, Piaget şi
Vygotski.
Imaginea copilului este punctul central
al acestui sistem de educație. Copilul nu reprezintă un vas gol ce trebuie
umplut cu informații, ci mai degrabă este văzut
ca fiind plin de potențial. Educația timpurie a copilului, din această
perspectivă, se bazează pe trei valori esențiale copil-mediu-părinte:
- copilul este un
participant activ în învățare și este văzut ca un inițiator care interacționează
cu mediul înconjurător;
- mediul înconjurător
este esențial;
- părinții reprezintă o
resursă de bază în procesul de învățare al copilului.
Abordarea Reggio tratează copiii în mod individualizat și
este foarte interesant că proiectele în care este implicat copilul pornesc de la o
idea de a lui, de la dorința acestuia de a studia un anumit domeniu de interes,
iar profesorii sunt cei care îl ghidează.
Centrul internațional Loris Malaguzzi pune la dispoziție spații
cu diferite materiale care contribuie la stimularea, exersarea celor o sută de
limbaje. Loris Malaguzzi descrie copiii ca având o sută de căi de a gândi și învăța
prin muncă, la fel de bine ca și prin joacă. Prin limbajele simbolice care includ:
desenul, sculptura, pictura, modelajul, scrisul, vorbirea, mișcare, cântul,
arta dramatică, etc., copilul comunică, învață, își poate exprima emoțiile și cunoștințele.
Cele o sută de limbaje reprezintă numeroasele fațete ale
unui copil, ale abilităților lui de a investiga, ne amintesc că există multiple
căi de a vedea și multiple căi de a fi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu